Failų paruošimas

Spausdinimui solventiniu spausdintuvu turi būti pateikti šių formatų failai:

1. Rastrinis formatas Adobe Photoshop™ TIFF, PSD.
2. Vektorinis ir mišrus formatas Adobe Illustrator™ AI, EPS.

Pastaba: Jokios CorelDRAW versijos - NEPRIIMAMOS !!! Aiškiname kodėl:

Programa CorelDRAW turi eilę esminių trūkumų:

  • Negalima eksportuoti specialiųjų efektų, kuriuos Jūs galite panaudoti programos viduje, į standartinius,
  • Kai kurie formatai – spalvų dalijimo profiliai yra nekorektiški ir daugiausiai pritaikomi spausdinimui buitiniais spausdintuvais;
  • CMYK-modelio vizuali spalvų kontrolė nekorektiška.

RASTRINIAI FAILAI
(TIFF, PSD)

1. Failai privalo turėti tik vieną sluoksnį (Layers) – Background. Visi bereikalingi darbiniai sluoksniai turi būti pašalinti;
2. Failai neturi turėti nė vieno vektorinio tako (Paths), maskuočių;
3. Failai gali turėti tik keturis spalvinius kanalus (Channels) – Cyan, Magenta,Yellow, Black. Visi papildomi alfa-kanalai (alpha channels) turi būti pašalinti;
4. Failas neturi turėti LZW kompresijos;
5. Visi šriftai turi būti paversti kreivėmis („curves“).
6. Ruošiant failus negalima naudoti juodos ir pilkos spalvų, susidedančių tik iš juodų dažų (CMYK 0,0,0,100). Spausdinant tokia spalva iš juodos virs tamsiai-pilka, su aiškiai matomomis horizontaliomis juostomis. Neturinti kitų spalvų pilka taip pat bus „juostuota“. Šiam efektui išvengti juoda spalva turi būti sudėtinė Sukurta iš šešėlių pilka spalva, taip pat turi būti gauta iš sudėtinės juodos spalvos.

Pirmiausiai reikia atkreipti dėmesį į šią svarbią detalę ruošiant vektorinius failus (pertvarkant rastrinius failus iš RGB į CMYK, juoda ir pilka automatiškai transformuojasi į sudėtines spalvas), nes dėl rastrinės grafikos programos „nutylėjimo“ naudojamos nesusidedančios iš dalių juoda ir pilka spalvos.

Antrasis reikalavimas - dėl bendro (suminio) dažų kiekio. Dėl per didelio bendro dažų kiekio dažai nespėja nudžiūti ir nubėga. Kai pertvarkant iš RGB į CMYK, naudojamas rekomenduotas spalvų skirstymo profilis, bendras dažų limitas nustatomas automatiškai, bet atlikdami spalvinę korekciją, jūs galite viršyti nustatytą limitą. Todėl, koreguodami spalvą, būtinai stebėkite bendrą dažų kiekį tamsesnėse vaizdo dalyse (max. 280 procentų). Jei dėl jūsų naudojamo korekcijos metodo viršijamas limitas – naudokite alternatyvų metodą.

7. Jei Bitmap buvo mažos skyros, o vėliau dirbtinai (nors kartą) buvo padidintas, tai realiai jis lieka tos pačios kokybės. Šiuo atveju bus akivaizdžiai pastebimas paplautas vaizdas ir laiptuotos kontrastingų dalių ribos.
8. Jei dirbdami naudojote JPEG metodu (JPEG – tai rastrinis formatas) suspaustus vaizdus, tai neabejotinai produkcijos kokybė bus nepatenkinama:

  • plonų linijų, objektų kontūrų „vibravimas“;
  • nepakankamas ryškumas/ pernelyg didelis diskretiškumas;
  • didelių vienodo atspalvio stačiakampių sričių atsiradimas ant beveik vientisų užliejimų ir t.t.


Nors pasiekiamas aukštas JPEG suspaudimo laipsnis, bet žymiai nukenčia vaizdo kokybė, ir gaunami minėti nepataisomi defektai, ypač esant žemam suspaudimo laipsniui.

Vaizdo suspaudimas vyksta dviem etapais:

1. Pradžioje vaizdas suskirstomas į atskiras sritis ir vienaip ar kitaip suvienodinamas, priklausomai nuo kokybės parametro (Quality) – kuo mažesnis šio parametro dydis, tuo smarkiau bus suvienodinamas vaizdas;
2. Po to, suvienodintas vaizdas suspaudžiamas pagal LZV kompresijai artimą algoritmą .tif formatu.

Jei Jūs nustatote maksimalų parametro „Quality“ dydį, tai vaizdo suvienodinimas neatliekamas. Kokybė pablogėja tik suvienodinimo etape, todėl .jpg failai, įrašyti esant maksimaliam „Quality“ dydžiui, neturi vizualiai nustatomų kokybės nuostolių ir niekuo nenusileidžia .tif failams su LZV-kompresija, bet jie yra šiek tiek mažesnio dydžio dėl efektingesnio kompresijos algoritmo.

Jei Jūs vis dėlto naudojate šį suspaudimo metodą arba pasiryžote failą pateikti JPG formatu, tai suspaudimui programoje Adobe Photoshop naudokite maksimalų „Quality“ parametro dydį.

Jei išsaugodami .jpg failus Jūs panaudojate kokias nors kitas programas ir/ar „Quality“ dydžiai mažesni už maksimalius, mes negalime garantuoti geros spausdinimo kokybės. Būtina atsižvelgti į tai, kad vaizdas, nors kartą išsaugotas .jpg naudojant suvienodinimą, turi nepašalinamų trūkumų, kurie ypatingai pastebimi, kai spausdinimas yra plačiaformatis.

VEKTORINIAI (EPS) IR MIŠRŪS FAILAI

1. Visos spalvos privalo būti CMYK modelio. Taip pat, kaip ir kuriant rastrinius failus, maketas ruošiamas CMYK spalvinio modelio. Vartodami juodą ir pilką spalvas būkite atidūs, nes vektorinės programos dėl nutylėjimo naudoja nesudarytas iš dalių juodą ir pilką spalvas, kurios netinka mūsų spausdinimo technologijai.
2. Failas negali turėti šrifto sluoksnių (type layers), juos būtina paversti „kreivėmis“ („curves“).
3. Visi įdiegti rastriniai vaizdai turi būti įtraukti į vidų (Embedded).
4. Visi įtraukti rastriniai vaizdai turi būti CMYK erdvėje.
5. Puslapio išmatavimai turi būti 1:10 ar kito sutarto mastelio. Visi objektai turi būti išdėstyti puslapio darbinio lauko ribose.
6. Jei vienas iš dokumento linijinių dydžių viršija 6m arba jame yra rastriniai objektai, būtina jį 10 kartų sumažinti (tokiu būdu, kad bitmap-vaizdų leidimas padidėtų atitinkamai 10 kartų) Eksportas į EPS būtinai turi būti atliekamas iš jau sumažinto formato.
7. Negalima kaip nors transformuoti dokumento viduje patalpintų bitmap-vaizdų, pageidautina pridėti atskirus rastrinio formato failus, kaip jie ir buvo sukurti (ypatingai, jei būtina tiksliai pateikti spalvą).

Jeigu .AI formatas turi savyje Bitmap-vaizdų, jie turi būti „susegti“ (vektorinis failas ir naudojami rastriniai failai įrašomi į segtuvą, kuris ir taps Jūsų maketo laužymu. Rastrinių vaizdų išsaugojimas atskiruose failuose leis, esant reikalui, atlikti spalvinę korekciją).

Specialūs CorelDRAW efektai, tokie kaip „skaidrumų“, „lęšių“, vidinio rastrinio tekstūravimo, Poscript kalboje suprantami nevienodai; todėl pageidautina jų nenaudoti (arba elementus su efektais paversti CMYK modelio rastriniais vaizdais).

Spausdinimas būtinas ir atliekamas po visų atliktų manipuliacijų – tai padeda vizualiai kontroliuoti objektų išsidėstymą makete ir jų vientisumą.

Jeigu Jūs paruošėte vieno formato maketą, o failą pateikiate kitu formatu, tai spausdinama iš pastarojo. Pavyzdžiui, jeigu plakatas buvo eksportuotas iš CorelDRAW į .TIF, .PSD ar .EPS, tai spausdinamas būtent šis paskutinis vaizdas. Priešingu atveju, galimi rimti objektų išsidėstymo ir spalvinių sprendimų nesutapimai, sąlygojami skirtumų tarp maketo variantų.

PASTABA:
1. Skirtingai, nei tai atliekama ruošiant rastrinius failus, daugeliu atveju neverta ruošti natūralaus dydžio vektorinių failų. Dėl mastelio keitimo vektorinio failo kokybė lieka nepakitusi, taip pat nekinta jokie failo sudėtyje esantys rastriniai vaizdai, tačiau, jei Jūs bandysite išsaugoti plakato 6x3 maketą į diską .eps formatu, tai išsaugojimo procesas truks gana ilgai ir failas užims nepateisinamai daug vietos diske. Kyla problemų ir bandant tokį failą rastruoti. Bet jei tokį failą prieš tai 10 kartų suspausite ir vėl pakartosite tas pačias operacijas, pastebėsite didelį skirtumą – failas užims diske žymiai mažiau vietos, o rastravimo laikas sumažės keletą kartų. Maža to, dirbant su natūralaus dydžio didelių išmatavimų plakatų maketais, gali pasitaikyti klaidų.
2. Ruošiant vektorinius failus reikia atsižvelgti į tai, kad rastravimo programos (taip pat, kaip ir Adobe Photoshop) niekaip neinterpretuoja tokio vektorinio failo parametro, kaip dokumento dydis – čia matmenimis laikomi stačiakampio, aprėpiančio visus Jūsų sukurtus elementus (tame tarpe ir maskuotes), išmatavimai. Todėl kurdami maketą Jūs turite stebėti, kad visi maketo elementai būtų išdėstyti tik Jūsų plakato viduryje. Jei Jūsų plakato fonas baltas, būtina sukurti geltonos spalvos ploną technologinį rėmelį plakato pakraščiais, kuris apspręs jo dydį.

SPALVINIS PROFILIS

Keisdami vaizdus į CMYK modelį naudokite Euroscale Coated (Swop) v2 profilį iš standartinio Adobe Photoshop pristatymo.

Tikslios spalvos

Būtina atsižvelgti į tai, kad poligrafijos spalvinė gama neatitinka tos spalvinės gamos, kuri gaunama plačiaformačiu spausdinimu. Todėl, jei Jūsų maketui reikalingos ypatingai tikslios spalvos, jas turi būti parenkamos iš PANTONE™ Process Coated katalogo ir būtinai nurodomos lydinčiuose dokumentuose.

Spalvos nustatymo kriterijumi laikomas procentinis spalvos santykis (CMYK) kiekviename konkrečiame vaizdo taške !!!

Atkreipiame ypatingą dėmesį, kad tokiais kriterijais nelaikomi:

1. SPALVOS MONITORIUJE:
Vaizdas displėjuje ir medžiagoje išspausdintas vaizdas yra principingai skirtingos prigimties; pirmuoju atveju mes suvokiame vaizdą, kuris pats spinduliuoja (RGB-modelis), antruoju atveju – atspindėtą (kuris mūsų akims yra natūralesnis).

2. SPALVOS PRINTERYJE:
a. Įvairūs cheminiai dažančių medžiagų mišiniai, skirti buitiniam spausdintuvui ir plačiaformačiam braižytuvui;
b. Įvairūs padengimo dažais būdai;
c. Skirtingos pačios spausdinimo medžiagų faktūros, ypač kalbant apie srovinius spausdintuvus EPSON, kuriuose naudojamos dažančios medžiagos, sukurtos specialiai ekrano spalvų perdavimui (tam naudojant specialiai padengtą popierių markės InkJet). Dažnai jie neturi analogų SMYKe – galima kalbėti tik apie tam tikro laipsnio sutapimą.

Jei Jūs paruošėte maketą su CorelDRAW, eksportuokite jį į formatą TIFF (CMYK). Atidarykite ir patikrinkite spalvų reikšmes Adobe Photoshop™.

Tuo tikslu pasirinkite CorelDRAW File >Export, failo tipas TIF-TIFF Bitmap

Kad spalvos be iškraipymų būtų perduodamos į TIFF, šiuose skyriuose Document Info (meniu File> Document Info) neturi būti nė vieno RGB elemento!

Jeigu makete yra Jūsų firminės ar kitos griežtai nustatytos spalvos, kurių atspalviai gaminant turi kritinės reikšmę, nurodykite procentinį CMYK santykį ant atspausdinto eskizo (nurodydami reikalingą objektą), o taip pat lydinčiuose dokumentuose. Pavyzdžiui, C : 100 M 80 Y : 0 K : 0. Natūralu, kad objektui makete Jūs turite skirti tą patį santykį.

Be to, būtinai pridėkite spalvos pavyzdį. Geriau, jei tai bus keturiomis standartinėmis poligrafinėmis spalvomis (Cyan, Magenta, Yellow, Black) išspausdintas gaminys, pvz. bukletas, lapelis, plakatas ir t.t. Šiuo atveju bus maksimaliai priartėta prie tikslaus įvykdymo. Jeigu reikalingai spalvai nėra analogo CMYKe, išsirinkite CMYK spalvinės gamos artimiausią jai spalvą. Tai tinka ir nestandartinius padengimus turintiems pavyzdžiams (folgai/auksiniams/sidabriniams/bronziniams dažams ir kt.).

Neatitinkantys šių reikalavimų failai nėra paruošti spausdinimui, ir neleidžiama jų spausdinti, iki bus papildomai paruošti.

Šalių atsakomybė

Standartiniame pasiruošimo spausdinimui cikle vykdoma tik failo adaptacija prie specifinių gamybos reikalavimų. Visus ypatingus pageidavimus (paraiškas dėl tikslaus spalvos parinkimo ir kt.) būtinai aptarkite su priimančiu Jūsų užsakymą gamybai menedžeriu.

DĖL ŠIŲ NURODYMŲ NEVYKDYMO GALI NUKENTĖTI GAMINIO KOKYBĖ ARBA GAUTAS REZULTATAS GALI NEATITIKTI JŪSŲ LŪKESČIŲ!
Šiuo atveju už rezultatus atsako Užsakovas.

Taip pat Užsakovas pilnai atsako už:

  • originalo-maketo dizainą;
  • rašybos klaidas tekste;
  • rastrinių vaizdų defektus:
    • poligrafinį rastrą;
    • dulkes ir įbrėžimus likusius po skanavimo;
    • pernelyg didelį diskretiškumą;
    • blogą objektų išpjovimo pagal kontūrą kokybę;
  • vektorinių vaizdų defektus:
    • nepaverstą kreivėmis tekstą;
    • defektinius kreivių mazgelius;
    • už maketo darbo lauko ribų išsikišusius elementus.
  • spalvinio modelio, kuris skiriasi nuo CMYK, naudojimą (pavyzdžiui, jei pateiktas RGB spalvinio modelio failas).